Verdens bedste afslag?
Af Steen Kræmer Rasmussen
Du kender det sikkert godt. Afslag som dem her: “Stillingen er besat til anden side,” og “Vi har valgt at arbejde videre med andre ansøgere.” Det er ikke bare værdiløst foransøgeren og respektløst af arbejdsgiveren. Det er også demotiverende, for hvordan kommer du videre? (Hvis altså du ikke følger mit råd om at ringe for at blive klogere? Læs om fremgangsmåden og den spørgeteknik, der skal til for at få et konstruktivt og brugbart svar.)
Her er et godt bud: For ikke så længe siden faldt jeg over nedenstående afslagsbrev, som burde fremstå som et forbillede for enhver arbejdsgiver. Der er så langt mellem brugbare og gennemtænkte afslag, at du næsten burde dele dette blogindlæg med de arbejdsgivere, du har i netværket.
Her er der inspiration til det gode afslag
Heldigvis findes der enkelte arbejdsgivere, der respektere ansøgerne nok til at behandle dem ordentligt: F.eks. kommunikationsbureauet Publicos direktør, Uffe Lyngaae. Han har skrevet et stærkt afslagsbrev til ansøgere til efterårets praktikpladser.
Afslagsbrevet har fire hovedelementer
- Hvad fik Publico til at vælge netop de to kandidater, de valgte at ansætte
- Udvælgelseskriterier ved læsning af ansøgningerne. Det er her, vi for alvor bliver klogere, for Uffe forklarer nemlig også, hvorfor hvert af kriterierne er vigtige for netop Publico.
- En henvisning til Publicos tjekliste til ansøgere. (Og ja: Det ér pinligt ikke at have fundet den af sig selv…)
- En opfordring til at sende ham konkrete spørgsmål om vurderingen af din ansøgninger.
Det er klart og tydeligt. Ingen kan være i tvivl om, hvor deres rådne æg ligger, og derfor kan alle ansøgere bruge brevet til at forbedre deres ansøgning. Det er nemlig tydeligt, hvad Publico lægger vægt på. Og mon ikke Publicos kolleger tænker nogenlunde ligesådan?
Det kan vi andre lære af afslaget
Der er flere ting i brevet, som alle jobsøgere burde tage ved lære af. F.eks. dette punkt, som også er et af kernebudskaberne i Hit med jobbet.
“Modtager-orientering – dvs. ansøgninger med fokus på modtageren frem for afsenderen. Kunsten er jo at vise modtageren hvordan de kompetencer, man har tilegnet sig på sin uddannelse, kan bruges og skærpes under et praktikophold. Ja, allerhelst hvordan de kan bruges og skærpes hos netop Publico med den ydelses- og kundeportefølje, som vi nu engang har.”
For at sige det ligeud: Hverken Publico eller andre arbejdsgivere gider læse de CV-drevne MIG-MIG-MIG-ansøgninger, der har været standarden de seneste 40-50 år. Det er der mange, der knækker halsen på. Er du en af dem, der lige skulle give dine ansøgninger en alvorlig overhaling?
Du skal træde i karakter som en stærk personlighed med professionel kant. Og ja: Kant er vigtigt. Selvfølgelig stadigvæk tæt på eller inden for virksomhedens selvopfattelse, så gør det en positiv forskel.
Det er det, der i bogen hedder ‘Professionel personlighed’. Du bruger stærke professionelle udsagn som grundlag for tegningen af dine faglige styrker. Det kræver tid at finde frem til og formulere din professionelle personlighed, men det virker.
Forudsætningen er, at du kender virksomheden indgående, og det er en af de pointer, Uffe Lyngaae flere gange vender tilbage til: Viden om Publico Kommunikation. Research er nemlig forudsætningen for at kunne sætte fingeren på lige præcis det, der gør virksomheden glad. (Det er der selvfølgelig også en grundig gennemgang af i Hit med jobbet.)
Andre vigtige punkter er sprogrigtighed, layout og kreativ skrivning. Selvfølgelig er det ekstra relevant i en virksomhed, der langt hen ad vejen lever af det skrevne ord, men det gælder alle. Jo bedre din ansøgning tager sig ud visuelt og sprogligt, jo bedre fremstår du. Og så er det faktisk ligemeget, hvad det er for et job, du søger.
Alt det kan du læse mere om i Hit med jobbet, der guider dig hele gennem ansøgningsskrivningen. Køb den her på hjemmesiden. Du får stadig en introrabat, der svarer til forfatterhonoraret på 15 procent.