Den dødirriterende jobsøger
Af Steen Kræmer Rasmussen
[INFOGRAPHIC] Hvis du ikke på nogen måder ønsker at få det job, du søger, så skal du bare gøre nøjagtig det samme, som så mange andre jobsøgere: Irriter virksomheden.
Sværere er det ikke. Det viser 2015-udgaven af konsulenthuset Ballisagers rekrutteringsanalyse. Ballisager tager pulsen på virksomhedernes præferencer og ønsker – og denne gang også på de vigtigste irritationsmomenter ved ansøgerne.
Lige præcis dén jobsøgningsstrategi: “Jeg vil irritere dem, til de ansætter mig,” er sjældent noget, der kaster ansættelseskontrakter af dig. Så hvorfor ikke lige tjekke infografikken nedenfor og blive klar over, hvad du i hvert fald skal undgå, hvis du har et reelt ønske om at komme i arbejde?
Jeg kan allerede nu afsløre, at Hit med jobbet klæ’r dig på til at undgå faldgruberne. Mere om det længere nede.
Eller med andre ord:
- Sørg for at være velforberedt til jobsamtalen
- Drop vanetænkningen og målret dine ansøgninger
- Husk, at dine spørgsmål til samtalen skal handle om alt muligt andet end, hvad DU kan få ud af jobbet.
Så falder du i hvert fald ikke i de værste irritationshuller i din kommunikation med virksomheden.
1. Sørg for at være velforberedt til jobsamtalen
En af de allervigtigste pointer i Hit med jobbet er research. Du skal kende virksomheden godt nok til
- …at vide, hvilke af de gode argumenter for at ansætte DIG er de vigtigste.
- …at være i stand til at stille spørgsmål, der både er relevante for dig og arbejdsgiveren, og som placerer dig som en kompetent, interesseret og relevant kandidat til jobbet.
- …at være forberedt på de spørgsmål, der kan komme fra den om konkrete forhold i eller omkring virksomheden og det job, du går efter.
- …at du kan forberede svar på de vigtige spørgsmål om f.eks. løn og ansvarsområder.
Det er ekstremt vigtigt, at du forbereder dig grundigt. Det er godt nok svært at overbevise virksomheden om din reelle motivation og interesse, hvis du møder uvidende og ligeglad op. Der kan vi virkelig tale om ‘op ad bakke’.
72 % af arbejdsgiverne fortæller, at uforberedte ansøgere irriterer dem.
2. Drop vanetænkningen og målret dine ansøgninger
Der er ikke noget lettere end at gennemskue en standardansøgning, hvor ansøgeren bare har copy-pasted et nyt firmanavn og en ny adresse ind, og virksomhederne hader det. Når du sender den slags, sender du signalet om, at du er SÅ lidt interesseret i arbejdsgiveren og jobbet, at du ikke en gang gider skrive noget målrettet.0
Kan vi fortænke virksomhederne i, at de foretrækker ansøgere, der er interesserede nok til at gøre en ekstra indsats? Det er jobsøgningsmæssigt harakiri at undlade den målrettede ansøgning.
Husk det nu.
Lige præcis dét er en af hovedpointerne i Hit med jobbet. Bogen understreger og viser, hvordan du målretter hver eneste ansøgning til hver eneste virksomhed. 65 procent af alle arbejdsgivere bliver irriterede over standardansøgninger.
3. Egoisitiske ansøgere
Lige så let som det er at spotte en standardansøgning, er det at spotte en selvcentreret ansøger. Han – eller hun – stiller kun spørgsmål om hans eller hendes personlige udbytte. Intet andet interesserer.
Spørg ind til virksomheden, stil faglige spørgsmål, der viser, at du er så fagligt kompetent, de det er helt trygt at ansætte lige præcis dig. Se blogindlægget om spørgsmål til arbejdsgiveren og inspirationssiden med masser af eksempler på relevante spørgsmål for at blive klogere på, hvordan du kan undgå at virke for selvoptaget.
Husk i øvrigt, at selvoptagetheden også gælder de skriftlige ansøgninger. Hvis alle dine afsnit har ‘jeg’, ‘mig’ eller ‘min’ som en del af grundleddet i det første afsnit, har du skrevet en ansøgning, der KUN handler om mig-mig-mig. Det er en lige så dårlig ide. Tjek Hit med jobbet for at blive klogere.
33. procent af alle arbejdsgivere har prøvet at blive irriteret på egoistiske ansøgere.