Home » Tidligere nyhedsbreve » Nyhedsbrev d. 24. marts 2016

Nyhedsbrev d. 24. marts 2016

Hit-med-jobbet-header

paaskerabat

Påskeharen er på jobjagt

Først og fremmest en rigtig god påske til dig og dine. Påskeharen er begyndt at tænke over, hvad den skal foretage sig, når højsæsonen er ovre på tirsdag…

Det fejrer vi med et påsketilbud på alle produkter på hitmedjobbet.dkSom nyhedsbrevslæser får du 10 procent rabat på alt. Uanset om du køber Hit med jobbet, de digitale produkter eller Kropssprogets psykologi. Indtast koden PAASKE16, når du køber, så kommer rabatten automatisk på. Tilbuddet gælder kun frem til onsdag den 30. marts, så skynd dig.

Hvis du allerede selv har købt Hit med jobbet, kender du måske nogen, der kunne have glæde af bogen? Måske afslutter de deres studier til sommer og mangler lige det, der får dem til at brænde igennem. Og husk: Bøgerne er også velegnede til nyuddannede.

laeg-besked-efter-tonen

5 grunde til, at du ligner en amatør

Uanset om du søger job, eller om du bare drøner derudad karrieremæssigt, skal du sørge for, at du kommunikerer professionelt med omgivelserne. Når du fremstår klart, åbent og professionelt, skaber du også et helt andet billede af dig selv hos andre.

Her er de fem typiske fejlkilder, der får dig til at ligne en amatør i andres øjne:

1. Du bruger teleselskabets standardsvar som telefonsvarer
Katastrofe nummer 1. Den, der ringer for at kalde dig til samtale eller lægge en personlig besked, kan ikke være helt sikker på, at han/hun har ringet til den rigtige person. Den usikkerhed er der ingen grund til at udsætte andre for. Gør det nemt at lægge den vigtige besked i tryg forvisning om, at den lander det rigtige sted.
Det gode råd: Lav din egen personlige telefonsvarerbesked.

2. Din e-mail er fuldstændig blottet for kontaktoplysninger
Jeg tror, at de fleste bruger inboxen som telefonbog en gang imellem. Der kan man jo altid finde kontaktoplysninger på dem, der har sendt os e-mails, kan man ikke?

Nej. Desværre ikke altid. Alt for mange svigter her – og det virker bare uprofessionelt. Sørg for, at dine vigtigste kontaktoplysninger altid fremgår af din e-mail i en autosignatur. Det er en funktion alle e-mailprogrammer – inklusiv webmails – tilbyder.

Og sæt det lidt lækkert op. Gerne i samme farver og stil som din jobansøgning og dit CV. Så hænger din visuelle kommunikation sammen.
Det gode råd: Lav en autosignatur, som dukker op nederst i alle dine e-mails.

3. Du har glemt dine kontaktoplysninger på LinkedIn
Du har optimeret din LinkedIn-profil, så arbejdsgiverne og kunderne let kan finde dig. Flot. Men har du sikret dig, at de let kan kontakte dig, når de er blevet lune på din spændende profil? Næh. Alt for mange gør det lidt for svært at finde frem til dem, og det er en skam.

Sørg for, at dit telefonnummer og din e-mailadresse fremgår af din korte beskrivelse. Så er du nem at finde. (Det er ikke nok, at det fremgår af dine kontaktoplysninger. De kan nemlig kun ses af dine kontakter i første led.)
Det gode råd: Gør telefonnummer og e-mailadresse synligt for alle i LinkedIn.

4. Afsenderen på dine e-mails er en anden – eller bare dit fornavn
Det er bare ikke professionelt, når der står Pernille som afsender på dine e-mails. Eller når du bruger din mand eller kones e-mailkonto, så Peter Olesens e-mails ser ud til at komme fra Connie Larsen.

Fornavnet er fint nok, når du sender til din nærmeste familie, eller hvis du går i gymnasiet, men derudover hedder du altså både et fornavn og et efternavn. Og ALTID dit eget. Basta. Det andet virker uprofessionelt.
Det gode råd: Sørg for, at afsenderen i dine e-mails er dit fulde navn.

5. Du har en mystisk e-mailadresse
Måske var det engang skide skægt, at du havde e-mailadressen smukke_christina@hotmail.com eller oraklet.steen@gmail.com, men når du er på arbejdsmarkedet, virker det useriøst.
Det gode råd: Brug en e-mailadresse, der sender et seriøst signal

PS De fem gode råd stammer fra blogindlægget 5 enkle tips, der får dig til at virke mere professionel

Hit med jobbet fejrer Jobfisk

artikel

Den 1. marts fejrede Henrik Rygaard Jensen og hans jobsøgerforum Jobfisk.dk sit 10-års jubilæum ved at udgive et flot webmagasin med temaet karriere. Der er masser af læseværdige artikler i magasinet, og jeg fik æren af at være en af dem, han bad om at skrive en artikel. Jeg kom i fint selskab med f.eks. Soulaima Gourani, Martin Thorgaard, Alfred Josefsen og Thomas Bigum. Oven i købet med en fornem placering som en af de allerførste artikler – og over tre sider. Jobfisk.dk byder på masser af kvalificerede jobsøgnings- og karriereråd, og jobfiskgruppen på LinkedIn er vældig aktiv.

Tillykke med jubilæet til Henrik.

Læs hele magasinet inklusiv min artikel ”Kloge karriereord fra gamle kendinge” (Albert Einstein, Ritt Bjerregaard, David Bly og Søren Kierkegaard) og alle de andre artikler.

hvad-skal-jeg-have-i-loen

Hvor meget skal du have i løn?

Hvad pokker svarer du på den, når du sidder til jobsamtalen? Det er et af de sværeste spørgsmål, jobsøgeren kan få. Læs om faldgruberne og få eksempler på gode svar, som måske gør situationen lidt lettere.

Et fantastisk genbrugstip

Se eller gense Amy Cuddy’s TED Talk om power posing – en måde du kan styrke dig selv på før jobsamtalen, præsentationen, kundemødet, lønforhandlingen eller eksamen. Jeg kan slet ikke gentage nok, hvor inspirerende og brugbar videoen er – uanset hvor i dit liv, du står.

hvem-skal-jeg-sende-ansoegninger-til

Hvem skal have mine uopfordrede ansøgninger?

Lego, Dansk Supermarked og alle de andre kendte koncerner får hundredevis af uopfordrede ansøgninger om ugen, så du kan roligt regne med, at du ender et eller andet sted i en kæmpe bunke, når du søger uopfordret der.
Glem det. Gå efter det knap så sexede – geografisk og branchemæssigt. Læs blogindlægget om, hvordan du identificerer de helt rigtige modtagere af dine uopfordrede ansøgninger.

Hvad vil du gerne læse eller spørge om?

Har du emner, du gerne vil læse om i nyhedsbrevet eller på bloggen?
Har du konkrete spørgsmål om jobsøgning, du gerne vil have svar på?
Send dem til mig på steen@hitmedjobbet.dk. Så kommer dit emne eller dit spørgsmål i idéhatten, og sikkert med i et fremtidigt nyhedsbrev eller blogindlæg.

[x_button shape=”square” size=”large” float=”none” block=”true” icon_only=”true” href=”http://www.hitmedjobbet.dk/nyhedsbrev/” title=”Modtag tips og tricks til din ansøgning direkte i indbakken” info=”popover” info_place=”top” info_trigger=”hover”]Tilmeld nyhedsbrev[/x_button]