Der er forskel på, om du skriver til den ene eller den anden abe. Vær opmærksom på det.

Noget (vigtigt) om at ramme din modtager

popp Din ansøgning, Skriveråd Leave a Comment

En af de mest ubegavede sætninger, man overhovedet kan sige på dansk, lyder sådan:

Han er så dum,
at han ikke fatter et ord af,
hvad jeg siger.

Hvis de ord (eller noget lignende) ind imellem slipper ud af din mund, viser du alt for tydeligt, hvor lidt du forstår af god kommunikation.

Det er nemlig ikke modtagerens opgave at forstå dig. Det er din opgave at sørge for, at modtageren forstår dig. Det er dig, der gerne vil have et budskab igennem, og derfor er det dig, der skal sørge for, at det sker. Sådan er det bare, og derfor burde sætningen ovenfor have lydt sådan her:

Jeg har ikke været i stand til
at udtrykke mig klart nok.

Som afsender af et budskab – mundtligt eller skriftligt – skal du sikre, at det når frem til modtageren, men du skal også sikre, at han eller hun forstår og lagrer genialiteterne det rigtige sted. Det gælder alle former for kommunikation. Uanset om du skriver en ansøgning, producerer annoncer, skriver akademiske rapporter, taler til en femårig eller noget helt femte.

Mit bud er, at der helt naturligt er forskel på, hvordan du ville tale til de to aber på billedet, ikke? Det er lige så indlysende, som at vi skriver anderledes til en dement og en lektor på universitetet. Så langt er vi garanteret enige, men det er langt ude over min fatteevne, at så mange mennesker skriver til sig selv mere end de skriver til deres modtager.

Du skal være bevidst om, hvem du skriver til

Hvis du er som de fleste andre, sætter du pladen på og glemmer at være bevidst om, hvem din helt præcise målgruppe er, når du skriver. Og så handicapper du altså din tekst. Du skal altid være bevidst om, hvem du skriver til. Hvem er det? Hvad ved de? Hvad synes de? Hvad tænker de? Hvordan læser de bedst? Hvad forstår de?

Jo mere du ved, og jo mere du gør dig klart, hvad det betyder, jo større er mulighed for, at du rammer præcist, så din tekst får fuld virkning.

Mit allervigtigste skrivemantra er det her:

ALLE

kommunikationsproblemer
opstår hos afsenderen

Fejlen er altid din, hvis det slår fejl og modtageren ikke forstår dit budskab.

Dette blogindlæg handler først og fremmest om din læser, din samtalepartner, dine tilhørere eller med andre ord: Din målgruppe. Du skal vide, hvem du henvender dig til, og du skal kende deres forudsætninger for det emne, du skriver eller taler om. Det er en nødvendighed, hvis du vil undgå at lyde unødigt banal, og hvis du vil undgå at tale hen over hovedet på modtageren. Begge dele er lige slemme.

Husk at det er din fejl, hvis din modtager klør sig i hovedet med et tomt blik iøjnene, eller hvis hun ruller med øjnene over den alt for banale eller irrelevante tekst, du skriver.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.