Din tekst skal på skrump: Fjern de overflødige ord
Af Steen Kræmer Rasmussen
[Infografik] Din tekst er tæt på at sprække på grund af overflødige ord. Det tør jeg næsten vædde en smørstegt rødspætte på. Med persilllesovs. Når du har læst dette indlæg, er du (forhåbentlig) bedre til at luge ud i dem. Meget bedre.
Men lad os først lige stikke snuden i retning af USA, hvor George Orwell engang udgav sine fem udødelige skriveråd. Nummer tre lød sådan her:
Hvis det er muligt at fjerne et ord,
skal du altid fjerne det
“Ethvert ord, der ikke har et formål i teksten, svækker den,” sagde Orwell. Så skal det slettes. Basta.
Her i landet deler almindelige mennesker og professionelle skribenter uvanen med alt for mange overflødige ord. Bro Blog har delt et fint blogindlæg af Nicoline Christensen med titlen 8 ord, du altid skal slette fra din tekst: Virkelig, Bare, Måske, Meget, Altså, Så, Ting og Bogstaveligt talt. På min egen blog på www.kraemer.dk har jeg tidligere skrevet indlægget Et MEGET overflødigt ord.
For et par år faldt jeg over et facebookbillede af en whiteboard, der sammen med Orwell inspirerede mig til at lave infografikken her:
Om det er 20 procent af din tekst, der er overflødig, er kun et gæt.Præcis hvor stor en del af den, du skal give en tur med hækkesaksen, kommer an på… Udfordringen er i næsten alle tekster, men jeg skeler især til jobansøgninger. De har som regel en overflod af overflødige ord, sætninger og endda afsnit.
Spørg dig selv, hvad hvert enkelt afsnit, hver enkelt sætning og til sidst hvert enkelt ord tilfører din tekst og dit budskab.
Og skær så ind til benet. Hårdt. Når det er gjort, kan du begynde med en ny analyse: Lever din tekst nu op til sit formål, og får du sendt lige nøjagtigt dét signal, du gerne vil?
Tilpas og begynd forfra, til du véd, at du rammer lige præcis dét punkt hos modtageren, du ønsker. Det tager tid, men hvis jobbet er vigtigt nok for dig, er det vel også værd at bruge de nødvendige ressourcer på at optimere teksten?
Nogen tror, at det er fyldordene, der giver teksten liv og personlighed. Det er en stor og dum fejlopfattelse. Fyldord fylder, og de opløser budskabet. Ikke andet. Det er billeddannende og aktive udsagnsord, metaforer og variation, der giver din tekst liv og personlighed.
Bonussen ved at rundbarbere teksten er, at du fjerner alt det ukrudt, der forstyrrer din næste arbejdsgivers læsning af det vigtige. Og du skærper endnu mere for hver runde. Til slut står du med det essentielle, og alt fyldet er væk. Så gør din tekst virkelig en forskel.
Tak til George Orwell, og tak til den ukendte ophavsmand til whiteboardversionen.