3 enkle tips, der får dig til at virke professionel
Af Steen Kræmer Rasmussen
Jobsøgning er meget mere end ansøgninger, netværk og jobsamtaler. Det er også kommunikation. Du skal fremstå professionel og kompetent i alle sammenhænge. Her finder du tre simple metoder til at skrælle det værste lag amatør af din overflade.
1. Gør din telefonsvarer PERSONLIG
Er der noget mere irriterende, end når du ringer til en ny kontakt, og du så møder denne telefonsvarer?
Du har ringet til telefonsvareren.
Læg en besked efter bibtonen.
Dybt suk. Jeg kommer altid i tvivl, om jeg nu har ringet rigtigt. Det er dybt upersonligt, og det skubber den, der ringer, væk. Interesserer du overhovedet for, hvordan du fremstår?
Og vigtigst af alt: Kan jeg lægge en vigtig besked her?
Jeg har SÅ svært ved at forstå, at nogen kan finde på at efterlade deres næste arbejdsgiver eller største kunde med den slags spørgsmål. Hvad er det helt præcist, der gør, at du ikke vil hjælpe dine kontakter med lidt god service?
En personlig besked, som du selv har indtalt, fjerner enhver tvivl hos modtageren. Bruger du oven i købet en venlig tone, føler han/hun sig oven i købet velkommen og taget godt imod.
Og faktisk behøver du ikke anstrenge dig ret meget for at have en telefonsvarer, der viser, at du er positiv. Her et par nemme eksempler. Det er hverken indviklet eller svært.
- “Hej. Du har fået fat i Anja Ansøgers telefonsvarer. Jeg kan desværre ikke tale lige nu, men læg en besked – så hører du fra mig.”
- “Hej, det er Anja. Desværre er jeg optaget, så læg lige en besked. Så glæder jeg mig til at ringe tilbage lynhurtigt. Tak for, at du ringede.
En lille detalje: Gør det til en vane at ringe til dig selv med jævne mellemrum, så du kan sikre, at du har den rigtige besked.
2. Kontaktoplysninger er vigtige i din e-mail
Rigtig mange bruger deres inbox som en ekstra telefonbog. En mail fra dig er som regel det hurtigste sted at finde dine kontaktoplysninger, og næsten alle bruger inboxen sådan.
Det er både nemt og effektivt. Ingen resultatløse søgninger på De gule sider eller Krak. Desværre er der mange, der trækker nitten, når de åbner e-mails for at finde oplysninger. Det er en skam, for det er dårlig kommunikation.
Du skal gøre det nemt for folk at kontakte dig og at finde dig. Uanset om det er kommende kunder, gode venner eller din næste arbejdsgiver.
Derfor er det piskende nødvendigt at lave en autosignatur i dit e-mailprogram. ALLE programmer, webmails og andre mailløsninger giver dig muligheden, og du finder den ofte på første side under indstillinger. Ellers hjælper onkel Google garanteret gerne med en søgning.
Lav en lille signatur med de vigtigste kontaktoplysninger: Navn, adresse, telefonnummer, e-mailadresse som minimum. Du kan også tilføje din webadresse, din LinkedIn-profil og evt. relevant grafik. Husk også at få det til at se pænt ud. Gerne så det matcher layoutet på din ansøgning eller din hjemmeside. Sammenhæng giver også et professionelt indtryk.
Igen: Det er god service, og du fremstår som en professionel person, der har styr på tingene.
3. Husk dine kontaktoplysninger på LinkedIn
Hvad hjælper det, at nogen finder dig på LinkedIn, hvis de ikke kan kontakte dig direkte og lige med det samme? Det er ikke sikkert, at kunden eller den, der leder efter nye medarbejdere, har tålmodighed eller InMails til at kontakte dig via LinkedIn.
Sørg for, at dit telefonnummer og din e-mailadresse fremgår af Contact Info på din profil. (Klik på ‘Edit profile’, vælg ‘Contact info’ lige neden for dit billede og indsæt telefon og e-mail.) Så sikrer du, at alle kan få fat på dig til enhver tid.
Måske er du nervøs ved at have oplysninger liggende tilgængelige på LinkedIn? Det er ikke min erfaring, at det bliver misbrugt i noget specielt omfang, og det er vel vigtigere, at de rigtige kan finde dig, end at du er skjult, er det ikke?
Hvis du gør det nemt for andre at kontakte dig og lægge besked, fremstår du tilgængelig, og du yder en god service til dem, der gerne vil have fat på dig. Dét er professionelt.