Hit med jobbet, 2udgave, uddrag

Page 1

Steen Kræmer Rasmussen

HIT MED JOBBET – skriv den ansøgning, der får dig til samtale

Frydenlund


Hit med jobbet – skriv den ansøgning, der får dig til samtale 2. udgave, 1. oplag, 2017 © Forfatteren og Frydenlund, 2015 ISBN 978-87-7118-826-4 Forlagsredaktion: Rebekka Hjelholt Svendsen Korrektur: Maiken Skovmøller Ísberg Grafisk tilrettelæggelse: Morten Thunø Hansen Omslagsillustration: Sissan Richardt Omslagsdesign: Christel Ejlersen Grafisk produktion: GraphyCems, Spanien

Kopiering fra denne bog eller dele deraf er kun tilladt i overensstemmelse med overenskomst mellem Undervisningsministeriet og Copydan. Enhver anden form for kopiering er uden forlagets skriftlige samtykke forbudt ifølge gældende dansk lov om ophavsret. Undtaget herfra er korte uddrag i anmeldelser.

Frydenlund Alhambravej 6 DK-1826 Frederiksberg C tlf.: 3393 2212 post@frydenlund.dk www.frydenlund.dk Tilmeld dig forlagets nyhedsmail på www.frydenlund.dk/nyhedsservice


Indhold Forord................................................................................ 9 Min vej til den gode ansøgning........................................12

1. Tre vigtige pointer............................................................ 14 Første pointe: Ansøgningen og CV’et er lige vigtige..........16 Anden pointe: Du skal skille dig ud..................................17 Tredje pointe: Husk at se fremad.....................................19

2. Et par ord om din professionelle personlighed.................. 21 3. Skriv, så du bliver kaldt til samtale................................... 25 Du virker som det, du skriver...........................................26 Skriv modtagerrettet.......................................................28 Det vigtigste først............................................................30 Udsagnsordene bestemmer..............................................31 Svære ord, der driller.......................................................36 Fantastiske sproglige anbefalinger....................................40

4. Lær din næste arbejdsgiver at kende................................ 52 Jobannoncen...................................................................53 Virksomhedens hjemmeside............................................55 Søgninger på nettet.........................................................56 Bibliotekerne tilbyder en guldgrube.................................62 Ring til virksomheden.....................................................64 Aktiver dit netværk..........................................................68 Hvad har virksomheden brug for?....................................72


5. Find ud af, hvad du vil byde ind med................................ 75 Hvad ved du om dig selv?................................................75 Spørg om hjælp...............................................................76 Hvad skal du bruge det til?..............................................79

6. Din professionelle personlighed........................................ 81 Hvad er professionel personlighed?..................................81 Hvad betyder den professionelle personlighed for ansøgningen?.........................................83 Skriv om din professionelle personlighed..........................84

7. Styrk skriveprocessen – før, under og efter..................... 106 Tre ting at huske, når du skriver..................................... 106 Problemer med at komme i gang?.................................. 111 Den optimale arbejdsproces.......................................... 113 Når du har skrevet........................................................ 116

8. Ansøgningen.................................................................. 118 Overskriften vækker nysgerrighed og interesse................ 119 Indledningen styrer, hvad modtageren tænker................ 127 Motivationen viser virksomheden, at du vil den.............. 134 Indholdet skal ramme plet hos arbejdsgiveren................ 140 Afslutningen inviterer sig selv på kaffe............................ 146

9. Se godt ud..................................................................... 149 Sådan gør du – og sådan ser det ud................................ 150 Layout.......................................................................... 150 Brevhoved.................................................................... 152 Farve............................................................................ 152 Adressefelt.................................................................... 154 Overskrift..................................................................... 155 Skrifttyper.................................................................... 156 Opsætning.................................................................... 159


10. Typiske spørgsmål.......................................................... 162 Hvor lang må en ansøgning være?.................................. 162 Skal der være et billede med?......................................... 163 Må jeg bruge smileys?................................................... 164 Må links og e-mailadresser være blå?.............................. 164 Skal jeg skrive, hvor jeg har set annoncen?...................... 165 Hvad nu, hvis jeg er nyuddannet?.................................. 165 Er jeg for gammel?........................................................ 166 Skal jeg indsætte min underskrift?.................................. 167 Hvordan ved jeg, om min ansøgning er svær at læse?....... 167 Skal jeg aflevere i Word eller som pdf?............................ 169 Hvornår skal jeg sende min ansøgning?.......................... 170 Hvem skal jeg sende min uopfordrede ansøgning til?...... 171 Hvad skal jeg skrive i følgemailen?................................. 171 Skal mine kontaktoplysninger fremgå af e-mailen?.......... 174 Skal jeg være tilgængelig 24/7?....................................... 174 Hvad med familie og interesser?..................................... 175 Skal jeg skrive min alder?............................................... 176 Er det en computer, der læser min ansøgning først?........ 176 Er mit udenlandske navn et problem?............................ 177 Søger de efter mig på nettet?.......................................... 177 Hvad skal jeg gøre, hvis jeg får afslag?............................ 178 Skal jeg fortælle, at jeg har søgt?..................................... 179

11. Eksempler fra det virkelige liv......................................... 180 Stig N.s ansøgning........................................................ 180 Karen K.s ansøgning..................................................... 185

Tjekliste for den gode jobansøgning............................... 190 Ti trin til den stærke ansøgning...................................... 193



Kapitel 2

Et par ord om din professionelle personlighed Sidst i kapitel 1 mindede jeg dig om at se fremad i din ansøgning. Det er der mange, der gør, når de giver ansøgningsråd. »Vis arbejdsgiverne, hvad de får ud af at ansætte dig,« lyder det igen og igen. Det er et klogt råd, men det er ikke spor brugbart alene. For hvordan gør du det? Det spørgsmål er en af de typiske årsager til, at så mange søger i ‘sikker’ havn og falder tilbage til den slags ansøgning, de har lavet i så mange år: den CV-drevne ansøgning. Problemet er, at den står svagt i konkurrence med mere moderne måder at skrive ansøgninger på. Ansøgningen skal tilføre noget mere end en beskrivelse af dig selv og en omskrivning af dit CV. En af de allervigtigste pointer i Hit med jobbet er, at du bringer din professionelle personlighed i spil i din ansøgning. Det er den måde, du skiller dig ud på, og det, du byder ind med. I de kommende kapitler lærer du at finde frem til den og bringe den i spil i forhold til den konkrete stilling, du søger – og den arbejdsgiver, du søger hos. Jeg lancerede ideen om den professionelle personlighed i denne bogs første udgave, og den har i dén grad bevist sin effektivitet hos jobsøgere, der bruger den til deres ansøgninger. Dagbladet Børsens boganmelder Henrik Ørholst gav Hit med jobbet fem stjerner, da den

21


HIT MED JOBBET

udkom, og gav i den forbindelse en god beskrivelse af den professio-

’’

nelle personlighed:

Den professionelle personlighed er der, hvor du er unik i forhold til de andre ansøgere, som du konkurrerer med om jobbet. Du skal finde frem til, hvad den professionelle personlighed er for noget, og få sat ord på, således at det kan tænde den, der læser din ansøgning. Den professionelle personlighed er de egenskaber, du kan bruge i jobbet til at blive en succes. Det kan dække over dine holdninger og indstilling til arbejdet. Det er din måde at arbejde på, din måde at tackle de udfordringer, der dukker op i løbet af en karriere. Med andre ord. Hvordan du adskiller dig fra alle de andre på jobmarkedet? Andre vil tale om hardware (det skriver Steen Kræmer Rasmussen ikke om) og software, hvor software er det, som gør en forskel, men hardwaren er de nødvendige krav i form af uddannelse og erfaring for at varetage et bestemt job. For en virksomhed er det ikke nok med en bestemt uddannelse eller erfaring. En god ansøger skal brænde igennem med personligheden og få jobbet. Når en arbejdsgiver kan se, at der er en holdning og professionalisme bag ordene i ansøgningen, så får han eller hun det helt rigtige indtryk af dig.

Det er det, du opnår, når du synliggør din professionelle personlighed, og det er naturligt, at det gør dig langt mere interessant for din næste arbejdsgiver.

22


Et par ord om din professionellepersonlighed

Jeg kan godt lide metaforen med software og hardware. Selv den hurtigste og stærkeste computer er aldeles værdiløs uden et styresystem og nogle programmer. Det er softwaren, der gør forskellen og gør computeren nyttig og attraktiv. Der er sandsynligvis mange andre end dig, der har et fint CV, den rigtige uddannelse og de vigtigste kurser, altså al den rigtige hardware. Derfor kan du ikke forvente, at du kommer forrest i køen ved at beskrive det. Du skal nå længere – vise din næste arbejdsgiver mere. Hvis halvdelen af et ansøgerfelt er kvalificerede til jobbet, er det nødvendigt at skille sig ud ved hjælp af andet end bare kvalifikationer. Det er lige præcis der, din professionelle personlighed kommer ind i billedet. I kapitel 6 ‘Din professionelle personlighed’ får du opskriften på, hvordan du skriver din professionelle personlighed ind i ansøgningen. Det handler om holdninger, og det handler om at træde i karakter. Det er det, at du har – og viser – professionel kant, der for alvor gør arbejdsgiveren interesseret i dig. Det er den, der gør dig konkurrencedygtig i forhold til de andre ansøgere. Det siger sig selv, at du skal være strategisk med hensyn til, hvilken kant du viser frem. Den skal passe til virksomheden, og den skal passe til dig. Det er en af grundene til, at du i dén grad skal gå all-in på den research, du laver, før du skriver ansøgningen (og den kan du læse meget mere om i kapitel 4). Du skal kende virksomheden, og du skal kende dens udfordringer, dens problemer, og hvad dens næste medarbejder skal levere. Jo mere du ved, jo bedre er dine muligheder for at ramme plet. Den viden bruger du så til at finde frem til, hvordan det er relevant for dig at formulere din professionelle personlighed. Forenklet kan vi sige, at du gennem din research finder ud af, hvad det er, der er vigtigt for virksomheden:

23


HIT MED JOBBET

• Hvilke udfordringer har den? • Hvilke opgaver skal du løse? • Hvordan er virksomhedens holdninger, værdier, valg af værktøjer og metoder? • Hvad hjælper den sine kunder med? • Hvordan gør den tingene? • Hvad kan den blive bedre til? • Og så videre, og så videre, og så videre. Jo mere, du har svar på, jo bedre er du stillet. For det er ud fra din nye viden, at du finder det match, der er mellem dig og jobbet. Hvordan passer du ind i de behov, du har identificeret? Når du skal skrive om din professionelle personlighed, handler det altså om at have gjort dit forarbejde godt. Men professionel personlighed handler i høj grad også om at turde mene noget. At turde brænde igennem som en fagperson med indsigt, viden og måske erfaringer, der er helt rigtige til lige præcis dette job. Den gode ansøgning indeholder derfor 2-3 afsnit om den professionelle personlighed. I kapitel 6 lærer du alt om, hvordan du skal få dem formuleret og integreret i din tekst, og du finder også masser af eksempler hentet fra virkelige ansøgninger. Den professionelle personlighed er et ekstremt stærkt værktøj til at brænde fagligt igennem. Også selv om du måske mangler lidt erfaringer. Og det er fuldstændig lige brugbart, om du søger et job som lagerarbejder eller økonomichef. Eneste krav er, at du har en professionel identitet og holdninger til dit fag – og hvem har ikke det, når alt kommer til alt?

24


Issuu converts static files into: digital portfolios, online yearbooks, online catalogs, digital photo albums and more. Sign up and create your flipbook.