Home » Blog » På jagt efter stærke søgeord

Sådan finder du de ord, du bare SKAL have med i din LinkedIn-profil.

På jagt efter stærke søgeord

Af Steen Kræmer Rasmussen

Jeg modtog en besked fra en tidligere kursist, som glad fortalte, at hun endelig havde scoret et fast job efter en lang periode med arbejdsløshed. Cool. Hendes nye arbejdsgiver havde fundet hende via LinkedIn.

“Han benyttede LinkedIn’s søgefunktion, hvor han søgte efter nøgleord relateret til stillingen, og jeg var den første, der dukkede op,” skrev kursisten til mig. Hun havde indkredset, hvad der virkelig betød noget at inkludere i sin profil. Hun forstod, hvad hendes kommende arbejdsgiver ville søge efter, når vedkommende ledte efter potentielle medarbejdere på LinkedIn.

Du skal vide, at mange rekrutteringsfolk begynder rekrutteringsprocessen med at kigge på LinkedIn for at få et overblik over potentielle kandidater.

Har du en klar idé om, hvilke søgeord du bør have i din LinkedIn-profil?

Hvis ikke, så får du her opskriften på, hvordan du nemt kan finde dem:

Hvilke søgeord bruger arbejdsgiveren for at finde dig?

Mange vælger at inkludere personlige egenskaber som ‘forandringsparat’, ‘positiv’, og ‘robust’, men det er ikke de ord, HR-medarbejderen eller rekrutteringskonsulenten leder efter, når de søger efter en ny industritekniker, ergoterapeut eller marketingkoordinator. På dette stadium af søgeprocessen leder de udelukkende efter faglige kompetencer.

Hop ind på Jobindex og find 5-10 aktuelle jobannoncer, der passer til din profil. Læs dem igennem og find ud af, hvilke faglige kompetencer der går igen i opslagene.

Dem bør du sørge for at inkludere i din profil, fordi arbejdsgiverne efterspørger dem. Der er en god sandsynlighed for, at din kommende arbejdsgiver bruger dem i sine søgninger på LinkedIn.

Inkluder dem i din overskrift, i din præsentation, i beskrivelserne af dine tidligere job og i din liste over kompetencer. Gør det naturligt og undgå at opremse ordene. (LinkedIn belønner en naturlig formulering og straffer søgeordsspam – altså når du bare remser ord op.)

På den måde øger du dine chancer for at blive en af de øverste kandidat, når arbejdsgiveren leder efter nye medarbejdere.

Søgeordene er også afgørende for dit CV og samtalen.

Når du tilpasser dit CV til en specifik stilling eller arbejdsgiver, er dine nye søgeord toprelevante. Mange virksomheder – især større organisationer – bruger bestemte stopord, som skal være til stede i enten CV’et eller ansøgningen. Der er gode chancer for, at nogle af de søgeord, du finder, er mellem stopordene for de job, du søger.

Og glem så ikke at inkludere dine søgeord i forberedelsen til jobsamtalen. Når du udarbejder dine svar på de spørgsmål, du forventer at få, er det en god idé at bruge dine nye nøgleord.

Men husk! Det er vigtigt at bruge din viden og research om arbejdsgiveren til at tænke kritisk, så du ikke blot indsætter tilfældige ord i dit materiale eller samtalen. De skal være relevante i forhold til det konkrete job og den konkrete arbejdsgiver.

Steen Kræmer Rasmussen