Home » Blog » Vær personlig på LinkedIn

Lav en professionel LinkedIn profil

Vær personlig på LinkedIn

Af Steen Kræmer Rasmussen

Laver du denne fejl på LinkedIn?

Du ved det godt: LinkedIn er en relationsside med dine professionelle kontakter. Alligevel laver du måske en dum fejl, når du inviterer dem til at oprette forbindelse:

Du glemmer fuldstændig, at det handler om relationer. Hvis du gør som de fleste andre, sender du en automatisk opfordring med en standardtekst uden nogen form for personlig hilsen eller kommentar.

LinkedIn’s automatiske standardtekst lyder sådan her: “Jeg vil gerne tilføje dig til mit professionelle netværk på LinkedIn”. Den bruger langt de fleste, og hvor er det så lige, at relationen bliver af?

Sætningen sender et dårligt signal. For det første risikerer du, at den person, du forsøger at connecte med, ikke husker dig helt klart, og så har han eller hun ikke en chance for at gætte dit formål med at skabe forbindelsen. For det andet er standardtekster ekstremt upersonlige, og det virker ikke befordrende for at skabe værdifulde relationer.

Oven i købet er der nogen, der konsekvent afviser alle, der ikke skriver en hilsen. Og det er jo ikke meningen, vel?

Du kan få lov at tilføje en besked, hvis du anmoder om forbindelse INDE fra den andens profil – altså IKKE fra LinkedIn’s forslagsoversigter. Klik på navnet, så kommer du ind på profilen. Anmod om at connecte – så kommer muligheden for en personlig besked frem.

Husk at skrive en personlig besked, når du connecter på LinkedIn. Det sender et godt signal til modtageren.

Det ryster mig faktisk, at selveste LinkedIn skjuler den mulighed og dermed forringer din mulighed for at vedligeholde og udbygge relationsarbejdet. Det er stik imod hensigten.

Hvis du prøver fra mobilappen kán det også lade sig gøre at skrive en personlig besked. Gå ind på profilen, vælg menuen oppe i højre hjørne og vælg så menupunktet ‘Tilpas invitation’, så kan du skrive en personlig besked der.”

Men hvad skal du så skrive?

Dem, der kender dig indgående, kan måske godt leve med den upersonlige version – men hvorfor alligevel ikke prøve med en frisk kommentar eller et kort spørgsmål til forretningen?

Går du lidt længere ud og forsøger at connecte med en, du har mødt på en konference, en kunde eller en anden lidt tyndere forbindelse, er det vigtigt at sende en personlig besked – gerne med grunden til, at du ønsker at oprette kontakten. Det sender simpelthen bare et bedre signal.

Introduktionen indeholder to-tre sætninger om, hvem du er og hvorfor du vil connecte med modtageren. Her kommer et par eksempler på, hvordan du kan introducere dig selv på LinkedIn:

  • Jeg har lige læst dit spændende indlæg om blogging. Jeg håber derfor du vil linke med mig, så jeg nemt kan følge med i dine fremtidige blogindlæg.
  • Jeg er også medlem af gruppen XXX på LinkedIn og har nydt at følge med i dine kommentarer. Især dit indlæg om YYY var spændende læsning. Derfor vil jeg gerne connecte med dig, så jeg kan lære mere om dit arbejde.
  • Long time no see. Håber at alt er vel, efter at I flyttede til Norge? Jeg tror og håber, at vi kan hjælpe hinanden med kontakter og informationer.
  • Jeg ved ikke, om du kan huske mig? Vi arbejdede sammen om XXX på YYY. Jeg vil gerne connecte, fordi jeg håber og tror, vi kan få glæde af hinandens netværk.
  • Det var spændende at møde dig til XXX sidste uge. Jeres projekt lyder interessant, og jeg håber, du vil linke, så jeg kan holde mig up-to-date på din karriere.

Og husk nu: Det altid er dejligt når man efterfølgende får et svar: “Tak fordi du accepterede min invitation…”

KILDE: HTTP://WEBQUACKER.COM.AU/WP-CONTENT/UPLOADS/2015/02/LINKEDIN-INVITE-INFOGRAPHIC.JPG

KILDE: HTTP://WEBQUACKER.COM.AU/WP-CONTENT/UPLOADS/2015/02/LINKEDIN-INVITE-INFOGRAPHIC.JPG

Steen Kræmer Rasmussen