Ring, før du sender ansøgningen.

Ring! Arbejdsgiveren vil gerne have det

Steen Kræmer Rasmussen Din ansøgning, Ikke kategoriseret, Infographic, Jobsøgning, Research Skriv en kommentar

[INFOGRAFIK] – Hvis du VIRKELIG gerne vil ha’ det job, ringer du til arbejdsgiveren og stiller relevante spørgsmål. Basta. Og for lige at rydde enhver tvivl af vejen: 99 procent af arbejdsgiverne synes, at det er en god ide at ringe.

Og lad mig sige det helt klart: Hvis du ikke er blandt de cirka 10 procent af ansøgerne, der ringer, risikerer du nemt at ryge nederst i ansøgerbunken.

Kun EN ud af 100 arbejdsgivere siger, at ansøgeren skal lade være med at ringe. Resten er positive eller neutrale. Det er en af de vigtigste pointer i 2016-udgaven af konsulenthuset Ballisagers rekrutteringsanalyse, der blandt andet handler om arbejdsgivernes holdning til ansøgere, der ringer.

Så hvad venter du på? Hvis du ringer, kan du indhente unikke oplysninger. Og med de rigtige spørgsmål får du viden, som kun du har, hvem ved? Måske er det lige præcis det, der giver dig krudtet til den perfekte ansøgning. Bonussen kan være, at du gør et godt indtryk, og det skader som bekendt sjældent…

Noget negativt ved at ringe? Kun at du risikerer at måske virker dum, hvis du ikke er forberedt, eller du stiller banale spørgsmål. Men det er jo op til dig selv. Læs infografikken her, så finder du gode råd og links nedenunder.

Infographic-Ring-til-virksomheden

Infographic – Ring til virksomheden

Lad os lige tage resultaterne et efter et:

Vær kort og præcis

Arbejdsgiverne forventer, at du skærer ind til benet og lader være med at spilde deres tid. Gennemsnittet af virksomhedernes bud på den ideelle opkaldslængde er 4,36 minutter. Sagt på en anden måde: Det Det må ikke trække i langdrag, og du skal heller ikke jappe løs, til de udvikler tinitus.

Men der er jo forskel på arbejdsgivere, så alle har deres egne præferencer. Og i øvrigt er der forskel på, hvor travlt kontaktpersonen har, lige når du ringer. Så lyt aktivt og mærk efter: Begynder han/hun at kede sig eller blive utålmodig, har du fundet det helt rigtige tidspunkt til at runde af med “Nu skal jeg ikke tage mere af din tid,” eller noget i den stil.

Relevante spørgsmål frem for alt

Dine spørgsmål skal give værdi for dig og være relevante for virksomheden. På den måde får du udbytte og bringer dig selv i spil. De ideelle spørgsmål:

  1. …afslører, at du allerede nu har viden om arbejdsgiveren.
  2. …er relevante både fagligt og professionelt. Den slags vækker kontaktpersonens interesse, og du viser, at du er en interessant kandidat. Udbyttet er som minimum viden, ikke ret mange af dine konkurrenter til jobbet har.
  3. .handler IKKE om at sælge dig selv. Vær nysgerrig og vis interesse – og stil uddybende spørgsmål. Så kommer det andet senere. Jeg har haft flere kursister, der har oplevet at få indkaldelsen til jobsamtale allerede ved opringningen, og det sker også, at kontaktpersonen lige spørger om dit navn en ekstra gang.

På den måde bringer du dig selv i spil. Det er en langt bedre måde at promovere sig på end Men vær klar med salgsargumenterne alligevel. Nogle arbejdsgivere kan godt finde på at spørge ind til dig og dine kompetencer.

Hit med jobbet - ring og spørg arbejdsgiveren, før du skriver ansøgningen2 ud af 3 virksomheder oplever, at de interesserede jobsøgere stiller relevante spørgsmål.
Under Ressourcer her på siden finder du en inspirationsliste til spørgsmål, du kan stille arbejdsgiveren, når du ringer eller sidder til samtalen. Der er det nemlig lige så vigtigt at have forberedt gode spørgsmål:

 

RING nu for pokker

99 procent af alle virksomheder ser positivt eller i det mindste neutralt på din opringning. Kun én ud af hundrede synes, at du skal lade telefonen ligge.

“Hvad er det værste, der kan ske? At du finder ud af, at arbejdsgiveren er en idiot, du ikke gider arbejde for.”

Så det burde ikke være så svært, vel? Kom i gang… Du når langt med den rigtige forberedelse og et smil i stemmen. Sidste år bloggede jeg også om emnet, og en af læserne skrev sådan her i kommentarfeltet:

Forbered dig på opkaldet

79 procent af virksomhederne svarer, at et godt opkald fra en ansøger er kendetegnet ved, at ansøgeren undlader at stille spørgsmål, der allerede er svaret på i jobannoncen.

Ja for pokker: Og lad mig lige tilføje, at du heller ikke skal stille spørgsmål, som du kan finde svaret på på hjemmesiden eller ved en simpel googlesøgning. Det virker bare uforberedt og uinteresseret.

Når du stiller spørgsmål, der er relevante, professionelle og ikke besvaret indlysende steder, skiller du dig allerede positivt ud.

Ring og spørg - det rykker.Læs mit blogindlæg om at ringe til virksomheden

Det er ikke så svært, og det er ikke så farligt. Til gengæld kan udbyttet være enormt. Jeg har haft flere kursister, der allerede har fået invitationen til samtalen, da de ringede til arbejdsgiveren for at blive klogere.

Og som minimum bliver du – tja – klogere. Held og lykke med det.

Her kan du læse rekrutteringsanalysen fra 2016 og finde links til alle Ballisagers tidligere analyser.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *