Home » Blog » Det skal du blive bedre til som jobsøger

bliv-bedre-som-jobsoeger

Det skal du blive bedre til som jobsøger

Af Steen Kræmer Rasmussen

Klik på billedet for at se infografikken i fuld størrelse.

Klik på billede for at se infografikken i fuld størrelse.

[Infografik] Det er næsten til at græde over: Du har gjort alt andet rigtigt, og så dumper du på en eller anden ting, du ikke har forberedt eller gjort godt nok.  Det er værd at gøre en ekstra indsats, hvis du virkelig gerne vil have jobbet.

Derfor er det værd at spørge arbejdsgiverne, hvad du kan blive bedre til i din jobsøgning.

Det gjorde konsulenthuset Ballisager, og resultaterne fra den årlige rekrutteringsanalyse kommer nedenfor i form af en liste over, hvad jobsøgerne skal blive bedre til:

1. At brænde igennem med din motivation for jobbet

Faktisk gælder det ikke bare din motivation for jobbet, men også for virksomheden. Du  skal vise arbejdsgiveren, hvorfor du lige præcis vil have dette job hos denne arbejdsgiver´. Det gælder om, at du skal brænde igennem, og derfor er det fuldstændig utilstrækkeligt at fyre standardmotivationer af. Arbejdsgiveren skal præcis kunne se, hvad det er, der tiltrækker dig.

Det er så vigtigt, at jeg allerede har skrevet et blogindlæg om motivationen. Selvfølgelig er der også masser om motivationen i min bog Hit med jobbet.

Der er hele 56 procent af arbejdsgiverne, der efterlyser lige præcis dén indsats. Min erfaring er, at det gælder både i ansøgningen og til samtalen. Du skal kunne motivere din interesse i virksomhed og job, ligegyldigt hvilken situation, du er i.

For eksempel når du får spørgsmålet “Hvorfor søger du dette job?”

2. At sætte dig ind i virksomheden/jobbet

Måske virker det lidt svært at forstå for dig, der tager dig tid til og ulejlighed med at læse dette blogindlæg, men alt for mange jobsøgere undlader at sætte sig ind i arbejdsgiveren og jobbet, før de søger. Det er der 44 procent af arbejdsgiverne, der efterlyser.

Du skal esearche grundigt på virksomheden og på den konkrete stilling. Og nej: Det er IKKE nok at gå ind på hjemmesiden eller at lave en enkelt googlesøgning. Du skal gå meget dybere, så du ved mere end dine konkurrenter til jobbet.

Formålet med din viden er først og fremmest, at du forstår virksomheden og jobbet, og at du  kan vise det i din ansøgning og når du  er til samtale. Med den rette viden kan du stille fagligt relevante spørgsmål, der ikke bare giver mening for dig, men også for virksomheden. Det er langt nemmere at deltage aktivt i en samtale, når du  har noget at have din viden i.

Til samtalen er der alt for mange jobsøgere, der sidder og besvarer spørgsmål i stedet for at byde aktivt ind. Det er langt nemmere at gøre, når du  har indsigt og viden. Hent viden, så du kan stå stærkt og sikkert og som den, der allerede nu ved, hvad der skal til.

For eksempel når du får spørgsmålet “Hvordan vil du løse de opgaver, der er i jobbet?”

Læs blogindlægget om forskellige former for research. Og husk det nu: Du skal mere end bare at kradse i overfladen. Jo mere du ved, jo stærkere står du. Du kan selvfølgelig også med stor fordel læse afsnittet om research i Hit med jobbet. Det går mere i dybden.

3. At beskrive den værdi, virksomheden får ved at ansætte dig

Det er her, du skal være i stand til at vende situationen og se den fra andres side. Brug punkt 2 som baggrund for det her: Jo bedre du kender virksomheden og dens udfordringer eller behov, jo bedre kan du ramme plet, når du skal forklare, hvad udbyttet er af at ansætte dig.

Når du forklarer om, hvilken værdi arbejdsgiveren får ved at ansætte dig, skal du for alt i verden formå at sætte sig i dens sted og vise udbyttet med dens øjne. Det er der 41 procent af virksomhederne, der savner.

Skift “Jeg er dygtig til at…” ud med “I får en medarbejder, som kan tilføre jer…” Fokuser på,  hvad arbejdsgiveren har brug for, så gør du dig selv langt mere interessant set med dens øjne.

Det handler om det, der hedder modtagerrettet kommunikation. Hvis du skal købe en ny bil, der du sikkert mere interesseret i, hvordan den udfylder dine behov, end i, hvilke egenskaber den i øvrigt har.

Det er en af de vigtigste pointer i Hit med jobbet. Skriv modtagerrettet og tal til modtagerens behov mere end bare at beskrive dig selv, som du ser dig.

4. At beskrive dine kompetencer konkret i CV/Ansøgning

33 procent af virksomhederne oplever, at ansøgerne er for ringe til at være konkret omkring deres kompetencer i CV og ansøgning. Det er et problem, at så mange især fokuserer på, hvad de har lavet før, og/eller hvilken uddannelsesmæssig baggrund de har. Det er langt mere interessant for virksomheden, hvad du konkret byder ind med.

I CV’et er det oplagt at fremhæve de kompetencer, du har, på en  måde, så du fokuserer på lige nøjagtigt det, du har fundet ud af, virksomheden har brug for. Husk at de vigtigste ting skal først, når du har muligheden for at prioritere. Det kan du f.eks. gøre i det resumé, der typisk står øverst i dit CV.

Du kan også lave et punkt, der hedder erhvervskompetencer eller spidskompetencer, hvor du  har fokus på det, der er vigtigst for virksomheden. Alternativt kan du skrive kompetencerne inde under de job og uddannelser, hvor du har fået dem. Vær oopmærksom på, at det ikke er alle, der læser hele CV’et grundigt, og at mange derfor kan overse de ting, der står gemt i bunden.

I ansøgningen handler det faktisk om din professeionelle personlighed, som er beskrevet grundigt i Hit med jobbet. Du  kan få en idé om, hvad det handler om, ved at se videoen fra et foredrag,  jeg holdt for 130 ledige HK’ere i Nordjylland.

[x_video_embed type=”16:9″ no_container=”true”][/x_video_embed]

Men husk igen-igen: Husk at fokusere på virksomhedens behov, når du skriver om dine kompetencer. Hvad er vigtigst for virksomheden. Det er decideret dumt at skrive for meget, fordi du drukner det vigtigste. Brems op og overvej, hvad det virkelig er vigtigt, at arbejdsgiveren ved om dig.

5. At komme velforberedt til jobsamtalen

Det er lidt for nemt  at samle eksamenspapirer, CV og eventuelle udtalelser i en papfolder og så i øvrigt tage afsted til jobinterviewet. Det er ikke bare for nemt, det er også for dumt.

Du skal  vide  noget om virksomheden, og  du  skal  vide, hvad du kan byde ind med ud fra den viden, du har om den og om dig selv. Du skal kende alt til jobbet, kollegerne og udfordringerne, før du møder op. På den måde er det langt, langt nemmere at besvare spørgsmålet “Hvorfor skal vi lige præcis ansætte dig?”

Du skal også vide noget om dem, du møder  til samtalen, og du skal vide, hvad du vil have i løn, hvad du ønsker med hensyn til arbejdssituation og hvordan du vil  svare på forskellige typiske spørgsmål. Jo mere du ved, og jo mere afklaret du er, jo nemmere er det at gøre samtalen til et triumftog. Se de mange blogindlæg om jobsamtaler på Hit med jobbets blog. Så er du langt bedre klædt på til at brænde igennem.

Held og lykke med det hele.

Steen Kræmer Rasmussen