Home » Blog » Derfor skal du ikke beskrive dig selv

ego

Derfor skal du ikke beskrive dig selv

Af Steen Kræmer Rasmussen

Den nemmeste måde at få din ansøgning til at ende i papirkurven hos arbejdsgiveren er, hvis den udelukkende har fokus på DIG.

”Ja, men det er jo mig, der er vigtigst, er det ikke? Det er jo mig, de skal ansætte, og så skal jeg jo også beskrive, hvad det er, de får” er måske en meget naturlig reaktion fra mange.

Svaret er både let og klart: NEJ. Det er ikke dig, der er vigtigst. Det er arbejdsgiveren. Det er jo ham eller hende, der skal træffe beslutningen om at kalde dig til samtale, og derfor er det selvfølgelig ham eller hende, der er vigtigst. Nøjagtigt ligesom du føler, at du er vigtigst, hvis du skal købe en ny bil eller et nyt badeværelse.

Kunden er i centrum, og det er jo den, der skal punge ud, der er kunden. Det ved langt de fleste sælgere, mens det åbenbart kun er ganske få jobsøgere, der er nået frem til den erkendelse.

Det er derfor, langt de fleste ansøgninger er proppede med ordene jeg, mig og min. Og det virker ikke. Jo det kan det selvfølgelig godt, hvis alle gør det samme, eller du er en fuldstændigt indlysende spidskandidat, men når du nu har muligheden for at skille dig positivt ud fra de fleste andre ansøgere, var det så ikke værd at tage med?

Glem dit MIG-fokus og tænk i stedet på arbejdsgiveren. Hvorfor er det lige præcis DIG, der gør dig fortjent til lønchecken – set med arbejdsgiverens øjne?

Det opnår du ikke ved at beskrive dig selv. Det kan alle gøre, og det, at du betegner dig selv som engageret, konfliktløser og robust, gør ingen forskel. Ingen. Det er nemlig kun ord, som alle kan sætte på sig selv. Det er meget vigtigere, at du viser, hvordan du er til at løse de udfordringer, du kommer ud for, hvordan din tilgang til arbejdet er, og hvad udbyttet af at ansætte dig er.

Det er fuldstændig umuligt at opnå det ved at bruge beskrivende ord om dig selv, ved at fortælle, hvad der står i dit CV eller ved at nævne din alder og hvor du bor.

Den slags ér og bliver kun beskrivelser, og det fortæller intet om, hvad virksomheden får ud af dig. Og de personlige egenskaber kan alle jo buse ud med.

Men hvad skal du så gøre?

Du skal se fremad, og du skal byde ind med holdninger og vise, hvad du står for. Den, der skal ansætte dig, skal have et klart indtryk af, hvordan du byder ind, og hvilken forskel du gør. Det er jo ikke Flinke Hans fra Bogense, virksomheden leder efter. Det er fagpersonen Hans, der gør en positiv faglig forskel. Det er det, du skal vise.

Og hvordan transformerer Hans så sig selv fra det ene til det andet?

Det er ikke så svært. Tænk på virksomheden frem for at tænke på dig selv. Lav din research grundigt og find ud af, hvad virksomheden har brug for. Amerikanerne plejer at sige, at ’You have to find their pain’ – altså hvad virksomhedens behov og problem er. Hvad skal du løse af problemer for dem?

Vis, hvordan du løser det, og vis, hvordan du griber tingene an. Det gør du bedst ved at brænde igennem med dine holdninger og dine principper. Vis, hvad du står for.

Virksomheden leder jo efter den, der kan løse udfordringerne, og derfor er de langt mere interesserede i din måde at arbejde på, end dine personlige karakteristika eller dit CV.

Det viser du – og det sandsynliggør du – ved at vise, hvad du står for og ved at brænde igennem med dine holdninger til det behov, der er aktuelt for virksomheden. Så rammer du plet, fordi du rammer lige præcis dét, virksomheden gerne vil have.

Når rekrutteringspersonerne læser din ansøgning, sidder de hele tiden med tanken: ”What’s in it for me?” – og det er netop det spørgsmål, du skal tænke på: Vis virksomheden, hvad den får ud af at ansætte dig. Set med dens øjne.

Men undgå at fortælle det hele som mig-mig-mig. Vis det gennem fagligt skarpe udsagn og følg så op med at gøre det personligt.

I min bog Hit med jobbet har jeg sat det på formel, så det er forholdsvist nemt at vise virksomheden, hvad det er, den får, når den ansætter dig. Selvfølgelig mere med udgangspunkt i arbejdsgiverens situation og behov end ved dine mere eller mindre ligegyldige personlige kompetencer.

Og det rykker. Vildt. Jeg har undervist og rådgivet ud fra det princip siden 2006, og det gør en markant forskel. Når du formår at bringe din professionelle personlighed i spil, spiller du dig selv ind på banen og meget tættere på samtalen.

[content_band bg_color=”#f9f9f9″ border=”none”] [container style=”font-color:#000000;]

Dagbladet Børsens anmelder Henrik Ørholst gav Hit med jobbet 5 stjerner og skrev sådan her om den professionelle personlighed:
”Den professionelle personlighed er der, hvor du er unik i forhold til de andre ansøgere, som du konkurrerer med om jobbet. Du skal finde frem til, hvad den professionelle personlighed er for noget, og få sat ord på, således at det kan tænde den, der læser din ansøgning.
Den professionelle personlighed er de egenskaber, du kan bruge i jobbet til at blive en succes. Det kan dække over dine holdninger og indstilling til arbejde. Det er din måde at arbejde på, din måde at tackle de udfordringer, der dukker op i løbet af en karriere. Med andre ord. Hvordan du adskiller dig fra alle de andre på jobmarkedet?
Andre vil tale om hardware (det skriver Steen Kræmer Rasmussen ikke om) og software, hvor software er det, som gør en forskel, men hardwaren er de nødvendige krav i form af uddannelse og erfaring for at varetage et bestemt job.
For en virksomhed er det ikke nok med en bestemt uddannelse eller erfaring. En god ansøger skal brænde igennem med personligheden og få jobbet. Når en arbejdsgiver kan se, at der er en holdning og professionalisme bag ordene i ansøgningen, så får han eller hun det helt rigtige indtryk af dig.” [/container] [/content_band]

Det er der, du skal hen, og det er det, du skal vise. Lad være med at beskrive dig selv og lad være med at fortælle, hvad du HAR lavet. Arbejdsgiveren leder ikke efter en medarbejder i de seneste 22 år. Han/hun leder efter en medarbejder i de næste 4-5 år. Der er forskel, og det skal du tænke på.

 

Steen Kræmer Rasmussen